Początek rozmów na temat powstania nowego aliasu kontenerowego

Rozmowy o powstaniu nowego aliasu kontenerowego

Początek rozmów na temat powstania nowego aliasu kontenerowego Rynek morskiego transportu w dużej mierze jest oparty na współpracy między kilkoma partnerami. Takie rozwiązania są naprawdę korzystne, w pierwszej kolejności pozwalają na lepsze zarządzanie kosztami i więcej możliwości negocjacyjnych. Na dzień dzisiejszy największym graczem na rynku transportu morskiego jest sojusz 2M, składający się z MSC oraz Maersk Line. W obecnej chwili 2M posiada statki o pojemności więcej niż 2 miliony ton, mając pod swoją obsługą trzy największe szlaki pomiędzy wschodem a zachodem. Nieco w tyle są na liście trzy następne sojusze, to znaczy G6, O3 i CKYHE, jednak póki co jeszcze one nie zagroziły pozycji lidera. Drugi w kolejności, to znaczy CKYHE dysponuje aktualnie ładownością około 2 milionów ton, pozostali dwaj armatorzy jeszcze mniejszą ilość. Jednak wszystko wskazuje na to, że już całkiem niedługo mogą nastąpić na rynku duże przetasowania na powyższej liście, gdyż jest kilka osób mających plany powołania do życia aliasu o jeszcze większym zasięgu. Rzeczy takie przez minione lata niejednokrotnie miały miejsce, więc możliwe będzie, że i obecnie pomysły zostaną zrealizowane.

A wspominanym pomysłem będzie połączenie jednego z większych chińskich przewoźników Cosco z trzema innymi firmami z morskiej branży, czyli OOCL, CMA CGM i Evergreen. Podmiot, który w ten sposób powstanie zmieni bardzo układ sił w całej branży, w pierwszej kolejności redukując pozycję, jaką ma obecnie M2. Plany tego przedsięwzięcia są omawiane intensywnie już od miesiąca, i jeżeli wszystko zostanie doprowadzone do końca, to stanie się to jednym z istotniejszych wydarzeń w ciągu ostatnich lat. Obecnie wszyscy potencjalni członkowie póki co są w innych aliasach, jednak żaden z tych sojuszy nie dawał przewagi nad M2. Po pojawieniu się tak potężnego podmiotu dotychczasowe sojusze będą znacznie osłabione, chociaż już w chwili obecnej część z nich ma spore trudności. A tak naprawdę sytuacje tego typu to coś zupełnie normalnego na rynku, żaden sojusz nie jest zawierany na zawsze i pojawiają się czasem sytuacje, które zakończą jego działanie. Co będzie w tej sytuacji pewnie się niebawem okaże, póki co trwają intensywne rozmowy i zapewne w ciągu najbliższego czasu sytuacja zostanie wyjaśniona.