Jakie są prognozy na następny rok w Porcie Gdańskim

Prognozy na następny rok w Porcie Gdańskim

Prognozy na kolejny rok w Porcie Gdańskim

Ostatnie kilka lat rozpuściły w dużym stopniu zarządzających portem w Gdańsku – w końcu co rok padały kolejne rekordy jeżeli chodzi o wyniki finansowe czy przeładunkowe. Nawet miniony rok, pomimo tego że że prognozowany jako niezwykle ciężki dla branży transportu morskiego dał jednak prawie jedenasto procentowy wzrost przeładunków, i to pomimo panującego kryzysu na kontenerowym rynku. Władze portu zdecydowały się bowiem postawić na dużą uniwersalność, dzięki czemu mniejsze obroty w jednej grupie towarów rekompensowane są przez inną grupę. Przez to nie ma obaw o to, że jedno załamanie będzie miało jakiś znaczący wpływ na stan całego portu, a on sam będzie znacznie bardziej odporny na zawirowania na rynkach. Dość spory spadek ilościowy w ubiegłym roku był w przeładunku kontenerów, jak ostatecznie jednak wyszło, ich waga była większa niż rok wcześniej, z kolei bardzo duża, blisko 20-procentowa dynamika miała miejsce przy paliwach. Na następny rok plany są oczywiście też całkiem spore, ale dyrekcja portu będzie zadowolona, jak będzie utrzymany poziom z roku poprzedniego.

W chwili obecnej bardzo trudno jednak jest określić, w jaką stronę będzie się rozwijała ogólna sytuacja na światowych rynkach i jak to się będzie przekładać na sytuację w porcie. Szacuje się, że kraje w Azji nadal będą się znajdować w recesji, więc spodziewać się można jeszcze większych spadków lub co najwyżej utrzymania aktualnego poziomu. Lecz coraz bardziej zaczął się rozwijać eksport z naszego kraju, i on właśnie zapewne będzie motorem napędowym w kolejnym roku. Rosnąca ilość przedsiębiorstw zajmuje się dystrybucją towarów z branży FMCG, które są później transportowane kontenerami, włodarze portu bardzo także liczą na branżę meblową, jaka w ostatnich latach stała się światową potęgą. Ciężko z kolei będzie wysnuwać jakiekolwiek prognozy jeśli chodzi o paliwa. Wprawdzie w roku poprzednim mimo znaczących spadków cen odnotowany został wysoki poziom przeładunków gazu oraz ropy, jednak wysnuwanie jakichkolwiek wniosków z tego na przyszłość jest dość ryzykowne. Niestety nasz rynek paliw w dużym stopniu zależy od polityki, tak więc ciężko robić tu jakiekolwiek plany.